Strategie systémového řešení primární prevence rizikového chování
Strategie systémového řešení primární prevence rizikového chování je dokument zaměřený na řešení rizikových projevů chování u žáků prvního a druhého stupně. Hlavními nástroji této strategie je Minimální preventivní program, Krizový plán, Školní a vnitřní řád školy, jehož součástí je Sankční řád, Program proti šikanování.
Tato strategie je vypracována na 3 roky, jsou v ní zaneseny dlouhodobé cíle specifické primární prevence, jejichž úspěšnost se vyhodnocuje jednou za toto období. Dále se v ní zpracovávají dlouhodobé cíle nespecifické primární prevence zaměřené na zkvalitnění a zefektivnění volnočasových aktivit a spolupráce škola – rodiče – žák. Tyto cíle jsou výsledkem celého pedagogického sboru, který vycházel se závěrů pedagogických porad, třídnických hodin, z výstupů školního parlamentu, ze zpětných vazeb volnočasových aktivit, z komunikací s rodiči a celkového zhodnocení preventivních a intervenčních aktivit v uplynulém školním roce.
Dlouhodobé cíle specifické primární prevence
- Výchova ke zdravému životnímu stylu
- Vytvořit a udržet pozitivní školní atmosféry – vybudovat důvěru ve vztahu škola-rodič-žák
- Soustavné vytváření respektu a bezpečí formou kázně
- Předejít problémům a následkům spojených s rizikovým chováním žáků, případně minimalizovat jejich dopad a zamezit jejich rozšíření
- Vést žáky ke zdravému sebevědomí, k zodpovědnosti za své chování a k rozvoji osobnosti (pěstování empatie, tolerance, respektu sami sebe a druhých, podpora asertivity, vytváření vlastních názorů a zaujetí životních postojů)
- Rozvoj sociálních schopností žáka - prohlubovat komunikační schopnosti žáků a vědomostí v oblasti prevence, umění skupinové práce, konstruktivní řešení problému
- Věnovat pozornost vzájemným vztahům mezi žáky (podporovat týmové práce, kolektivní řešení problémů)
- Zaměřit se na problémové třídní kolektivy a sledovat žáky s problémovým vývojem a rizikovým chování – nevyhrožovat, nevyčítat, nekřičet, ale vždy vysvětlit
- Podporovat multikulturní vzdělávání – navázat kontakt se zahraničními školami
- Dlouhodobější propojení s odbornými institucemi pracující v oblastní primární a sekundární prevence
- Přednostně působit v oblasti prevence šikany, kyberšikany, v užívání vulgarismů vůči svým spolužákům či pedagogům, dále v oblasti záškoláctví a zneužívání návykových látek
- Realizace primárně preventivních programů, jejichž průběh je dlouhodobý a účinný
Dlouhodobé cíle nespecifické primární prevence:
- aktivně působit na žáky a rodiče v oblasti zdravého životního stylu
- zvýšit motivaci žáků pro vlastní seberealizaci, aktivní zapojení do sportovních a vědomostních soutěží (výtvarné soutěže, olympiády, sportovní soutěže)
- aktivní zapojení žáků do chodu a organizace školy v rámci školního parlamentu, který zasedá jednou měsíčně a poskytuje žáků prostor pro diskuzi na dané téma a pro realizaci svých podnětů ke školnímu prostředí, s tím souvisí i podílení se na plánování a organizaci soutěží, tvoření nástěnek s informacemi o průběhu zasedání parlamentu.
- zlepšit spolupráci s rodiči, zapojit je více do realizace preventivních programů, zajistit větší účast na školních akcích, motivovat je ke spolupráci v rámci programu
Preventivní program
Minimální preventivní program je přehledem a metodikou systémových nástrojů a informací, kterých je využíváno při výběru a tvorby preventivních aktivit. Tyto aktivity jsou realizovány průběžně každým pedagogem pod metodickým a koordinačním vedením metodika prevence. Hlavním úkolem prevence rizikového chování u žáků naší školy je jejich výchova ke zdravému životnímu stylu, posilování pocitu sociální sounáležitosti, vštěpování základních principů morálku a zásad slušného chování. Dalším neméně důležitým bodem programu je zabránit výskytu rizikového chování, rozpoznat možné signály upozorňující na nestandardní projevy chování.
Dlouhodobé cíle
- Výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
- Informovanost žáků v oblasti rizikového chování
- Vytváření dostatečných prostor k efektivnímu trávení volného času žáků ve školním areálu
- Modernizace výuky
- Vytváření fungujících třídních kolektivů, podpora vzájemné spolupráce žák-učitel-rodič (podpora komunikace)
- Snížit výskyt rizikového chování žáků
- Užší zapojení rodičů do mimoškolních a školních aktivit
- Vzdělávání pedagogů v oblastech primární prevence
Střednědobé cíle
- Zapojení rodičů žáků do školního klimatu prostřednictvím školních i mimoškolních aktivit (Akademie, výstavy, divadlo, výlety, školní akce)
- Další vzdělávání školního metodika prevence a pedagogických pracovníků (jednorázové semináře, besedy)
- Zapojování do grantového systému formou vlastních projektů v oblasti primární prevence
Krátkodobé cíle
- Monitoring aktuální situace a konkrétních potřeb v oblasti primární prevence na naší škole – dotazníky pro třídní učitele, žáky, měsíční agenda třídního učitele o projevech rizikového chování v třídních kolektivech, dotazníky pro žáky
- Práce s třídními kolektivy (třídní učitel; stanovení třídních pravidel)
- Navázání hlubší důvěry ze strany žáků v pomoc pedagogických pracovníků, budování pozitivních vztahů pedagog-žák, pedagog –pedagog, dále k prostředí a k věcem
- Minimalizovat stávající nežádoucí projevy chování žáků – záškoláctví, agresivita, problematika kouření a zneužívání jiných návykových látek
- Získání finanční podpory pro oblast primární prevence, zajištění spolupráce s odbornými organizacemi
Informace pro žáky
- stálá nástěnka prevence („Pro Tebe“) na 1. a 2. stupni- zpřístupnění důležitých telefonních čísel, webových stránek, schránka důvěry, časopis Poškoláček
- školní parlament
- třídnické hodiny
- webové stránky školy
Informace pro rodiče
- informace v žákovských knížkách
- webové stránky, informativní letáky
- podávání informací na třídních schůzkách
- zapojení do školních a mimoškolních aktivit
Informace pracovníkům školy
- porady (seznámení pedagogického sboru s preventivním programem, informace o primární prevenci (specifické i nespecifické), plánované preventivní aktivity)
- webové stránky školy, nástěnky