ZŠ a MŠ Kladno, Zd. Petříka 1756 - úvodní stránka

ZŠ a MŠ Kladno, Zd. Petříka 1756

Select your language/Sprachauswahl

  • English
  • Deutsch

Přeskočit na menu vybrané sekce

Strategie systémového řešení primární prevence rizikového chování

Strategie systémového řešení primární prevence rizikového chování je dokument zaměřený na řešení rizikových projevů chování u žáků prvního a druhého stupně. Hlavními nástroji této strategie je Minimální preventivní program, Krizový plán, Školní a vnitřní řád školy, jehož součástí je Sankční řád, Program proti šikanování.

Tato strategie je vypracována na 3 roky, jsou v ní zaneseny dlouhodobé cíle specifické primární prevence, jejichž úspěšnost se vyhodnocuje jednou za toto období. Dále se v ní zpracovávají dlouhodobé cíle nespecifické primární prevence zaměřené na zkvalitnění a zefektivnění volnočasových aktivit a spolupráce škola – rodiče – žák. Tyto cíle jsou výsledkem celého pedagogického sboru, který vycházel se závěrů pedagogických porad, třídnických hodin, z výstupů školního parlamentu, ze zpětných vazeb volnočasových aktivit, z komunikací s rodiči a celkového zhodnocení preventivních a intervenčních aktivit v uplynulém školním roce.

Dlouhodobé cíle specifické primární prevence

  • Výchova ke zdravému životnímu stylu
  • Vytvořit a udržet pozitivní školní atmosféry – vybudovat důvěru ve vztahu škola-rodič-žák
  • Soustavné vytváření respektu a bezpečí formou kázně
  • Předejít problémům a následkům spojených s rizikovým chováním žáků, případně minimalizovat jejich dopad a zamezit jejich rozšíření
  • Vést žáky ke zdravému sebevědomí, k zodpovědnosti za své chování a k rozvoji osobnosti (pěstování empatie, tolerance, respektu sami sebe a druhých, podpora asertivity, vytváření vlastních názorů a zaujetí životních postojů)
  • Rozvoj sociálních schopností žáka - prohlubovat komunikační schopnosti žáků a vědomostí v oblasti prevence, umění skupinové práce, konstruktivní řešení problému
  • Věnovat pozornost vzájemným vztahům mezi žáky (podporovat týmové práce, kolektivní řešení problémů)
  • Zaměřit se na problémové třídní kolektivy a sledovat žáky s problémovým vývojem a rizikovým chování – nevyhrožovat, nevyčítat, nekřičet, ale vždy vysvětlit
  • Podporovat multikulturní vzdělávání – navázat kontakt se zahraničními školami
  • Dlouhodobější propojení s odbornými institucemi pracující v oblastní primární a sekundární prevence
  • Přednostně působit v oblasti prevence šikany, kyberšikany, v užívání vulgarismů vůči svým spolužákům či pedagogům, dále v oblasti záškoláctví a zneužívání návykových látek
  • Realizace primárně preventivních programů, jejichž průběh je dlouhodobý a účinný

 

Dlouhodobé cíle nespecifické primární prevence:

  • aktivně působit na žáky a rodiče v oblasti zdravého životního stylu
  • zvýšit motivaci žáků pro vlastní seberealizaci, aktivní zapojení do sportovních a vědomostních soutěží (výtvarné soutěže, olympiády, sportovní soutěže)
  • aktivní zapojení žáků do chodu a organizace školy v rámci školního parlamentu, který zasedá jednou měsíčně a poskytuje žáků prostor pro diskuzi na dané téma a pro realizaci svých podnětů ke školnímu prostředí, s tím souvisí i podílení se na plánování a organizaci soutěží, tvoření nástěnek s informacemi o průběhu zasedání parlamentu.
  • zlepšit spolupráci s rodiči, zapojit je více do realizace preventivních programů, zajistit větší účast na školních akcích, motivovat je ke spolupráci v rámci programu

Minimální preventivní program

Minimální preventivní program je přehledem a metodikou systémových nástrojů a informací, kterých je využíváno při výběru a tvorby preventivních aktivit. Tyto aktivity jsou realizovány průběžně každým pedagogem pod metodickým a koordinačním vedením metodika prevence. Hlavním úkolem prevence rizikového chování u žáků naší školy je jejich výchova ke zdravému životnímu stylu, posilování pocitu sociální sounáležitosti, vštěpování základních principů morálku a zásad slušného chování. Dalším neméně důležitým bodem programu je zabránit výskytu rizikového chování, rozpoznat možné signály upozorňující na nestandardní projevy chování.

 

Dlouhodobé cíle

  • Výchova žáků ke zdravému životnímu stylu
  • Informovanost žáků v oblasti rizikového chování
  • Vytváření dostatečných prostor k efektivnímu trávení volného času žáků ve školním areálu
  • Modernizace výuky
  • Vytváření fungujících třídních kolektivů, podpora vzájemné spolupráce žák-učitel-rodič (podpora komunikace)
  • Snížit výskyt rizikového chování žáků
  • Užší zapojení rodičů do mimoškolních a školních aktivit
  •  Vzdělávání pedagogů v oblastech primární prevence

Střednědobé cíle

  • Zapojení rodičů žáků do školního klimatu prostřednictvím školních i mimoškolních aktivit (Akademie, výstavy, divadlo, výlety, školní akce)
  •  Další vzdělávání školního metodika prevence a pedagogických pracovníků (jednorázové semináře, besedy)
  • Zapojování do grantového systému formou vlastních projektů  v oblasti primární prevence

Krátkodobé cíle

  • Monitoring aktuální situace a konkrétních potřeb v oblasti primární prevence na naší škole – dotazníky pro třídní učitele, žáky, měsíční agenda třídního učitele o projevech rizikového chování v třídních kolektivech, dotazníky pro žáky
  • Práce s třídními kolektivy (třídní učitel; stanovení třídních pravidel)
  • Navázání hlubší důvěry ze strany žáků v pomoc pedagogických pracovníků, budování pozitivních vztahů pedagog-žák, pedagog –pedagog, dále k prostředí a k věcem
  • Minimalizovat stávající nežádoucí projevy chování žáků – záškoláctví, agresivita, problematika kouření a zneužívání jiných návykových látek
  •  Získání finanční podpory pro oblast primární prevence, zajištění spolupráce s odbornými organizacemi

Informace pro žáky

  • stálá nástěnka prevence („Pro Tebe“) na 1. a 2. stupni- zpřístupnění důležitých telefonních čísel, webových stránek, schránka důvěry, časopis Poškoláček
  • školní parlament
  • třídnické hodiny
  • webové stránky školy

Informace pro rodiče

  • informace v žákovských knížkách
  • webové stránky, informativní letáky
  • podávání informací na třídních schůzkách
  • zapojení do školních a mimoškolních aktivit

Informace pracovníkům školy

  • porady (seznámení pedagogického sboru s preventivním programem, informace o primární prevenci (specifické i nespecifické), plánované preventivní aktivity)
  • webové stránky školy, nástěnky

Zvonění

0. hodina07.00 - 07.45
1. hodina07.55 - 08.40
2. hodina08.50 - 09.35
3. hodina09.50 - 10.35
4. hodina10.45 - 11.30
5. hodina11.40 - 12.25
6. hodina12.35 - 13.20
7. hodina13.30 - 14.15
8. hodina14.25 - 15.10

Zřizovatel školy

Oficiální webové stránky města Kladna

Partneři

Partnerská škola Microsoftu

Připomínáme

Dnes je:
16. prosince 2018

Svátek slaví:
Dnes: Albína
Zítra: Daniel