Lyžařský výcvikový kurz

V termínu od 5. do 12. 1. 2024 se 57 žáků 1. až 9. ročníků zúčastnilo lyžařského výcvikového kurzu ve Velké Úpě v chatě Portášky.

1.den - pátek

Žáci měli sraz u školy v 7.15 hodin. Autobusy přijely před půl osmou. Všechna zavazadla jsme naložili a v 7.52 hodin odjeli od školy.

Nyní pojedeme přes Prahu, Hradec Králové a Trutnov do Velké Úpy. Cestou jsme měli jednu zastávku na svačinu a toaletu u benzínky na 81. km dálnice D11.

Do Velké Úpy jsme v pořádku přijeli v 10.57 hodin.

Po příjezdu do Velké Úpy byla rodičům zaslána automatická sms zpráva.

Po příjezdu nám personál vyvezl zavazdla nahoru, i když to bylo trochu komplikované. Rolby se totiž kvůli sněhu dostaly pouze do poloviny cesty a dole musela zavazadla dopravit auta. Takže se všechna zavazadla musela v polovině cesty překládat do rolby. Žáci vyjeli nahoru lanovkou.

K obědu jsme měli čočkovou polévku s párkem a obalované rybí filé s bramborovou kaší a hráškem. K svačině jsme měli jablko.

Po obědě jsme si vybalili lyže a zavazadla a šli jsme před chatu na rozřazení družstev.

Odpoledne se část žáků dívala ve společenské místnosti na MS v hokeji do 20 let. Mladší žáci si vybalovali věci a hráli společenské hry. Žáky jsme rozdělili do družstev. Rozdělení do družstev

Žáky rozdělujeme podle věku a podle toho, jak se jim povedla úvodní jízda. To se v průběhu týdne může ještě měnit. Podle toho, jestli se někdo víc rozjezdí, nebo naopak.

Sněhové podmínky jsou celkem dobré. Nahoře u chaty je sněhu dostatek. Jezdí nám i Sagasserovy boudy, což je mírnější sjezdovka pro začátečníky a mírně pokročilé přímo za chatou. Sníh je na cestách i v lese, takže bude možné jít v průběhu týdne i na výcvik na běžkách. Horší situace je ve spodní části kopce, kde asi hodně pršelo a kde jsou trochu vydřená místa. I tam se dá však bezpečně lyžovat, i když to asi moc velký prožitek nebude.

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli první fotografie. Také jsme žákům předali první emaily.

K večeři jsme měli lasagne a třešňový kompot. Po večeři jsme se rozdělili do družstev a seznámili se s pravidly lyžařského kurzu a lyžařským desaterem.

2.den - sobota

Snídani jsme měli formou švédských stolů. Na výběr bylo pečivo, šunka, salám, sýr, míchaná vajíčka, rajče, okurka, paprika, corflakes, marmeláda, jogurt, ananas, mandarinka. Každý si tedy vybral, co chtěl.

Dopoledne i odpoledne lyžovalo červené družstvo na červené sjezdovce Portášky a všechna ostatní družstva na modré sjezdovce na Sagasserových boudách. Na Sagasserových boudách jsou sněhové podmínky dobré. Sněhu je celkem dost a je v dobré kvalitě. Téměř celé dopoledne nám sněžilo. Horší situace je na Portáškách. Do půlky kopce je sněhu dost, ale od půlky je ho celkem málo a jeho kvalita je docela špatná. I na Portáškách v horní části dopoledne sněžilo, ale ve spodní části pršelo.

K obědu jsme měli italskou polévku minestrone a pečené kuřecí stehno s bramborovým knedlíkem a špenátem.

Emaily pravidelně tiskneme a vždy před jídlem předáváme.

Odpoledne je k svačině ovoce a pečivo s pomazánkou.

Večeři máme od 18 hodin. Dnes bude maďarský perkelt s těstovinami a ovocná bublanina.

Nyní mají žáci volno na pokojích. Po večeři bude přednáška o lyžařské výzbroji a výstroji a následně kvíz a soutěže.

Dnes jsme opět pořídili několik fotek. Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli několik fotografií z dnešního dne. Více se chystáme fotit a možná i točit až bude lepší počasí, což by mělo být od pondělí. Čekáme také prudké ochlazení. V tuto chvíli tu však máme 1°C nad nulou.

Vzhledem k dobrým sněhovým podmínkám na Sagasserových boudách také v průběhu týdne počítáme s večerním lyžováním.

3. den - neděle

Dopoledne bylo -6°C a foukal vítr, odpoledne bylo -9°C, takže k nám přišla zima a bylo potřeba se více obléknout.

Snídani jsme měli v 8 hodin. Opět formou švédských stolů a každý si vezme, co chce.

Dnes dopoledne lyžovalo červené, žluté a modré družstvo na sjezdovce Portášky. Vlek na Sagasserových boudách dnes neotevřeli. Oranžové a zelené družstvo tak nakonec moc nelyžovalo a spíš dělalo průpravné cviky na lyžích.

Emaily, které přišly do 12.00 hodin, jsme předali.

V průběhu celého pobytu také probíhá bodování úklidu pokojů.

K obědu jsme měli kuřecí vývar s masem a nudličkami a smetanový karbanátek se šťouchaným bramborem a fazolkami.

Odpoledne lyžovalo červené a žluté družstvo opět na červené sjezdovce Portášky. Zelené a oranžové družstvo bylo na běžkách. Modré družstvo šlo na procházku.

Nyní mají maldší žáci společné aktivity a starší žáci volno na pokojích.

K svačině jsme měli jablko a pomazánku.

K večeři budeme mít sladké ovocné knedlíky a slaný koláč.

Emaily, které přijdou do 18 hodin předáme u večeře.

Po večeři budou mít žáci v rámci večerního programu soutěž v hádání melodií z filmů, seriálů a pohádek.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidalidalší fotky z dnešního dne. Do Videogalerie ZŠ byla vložena první krátká videoukázka z lyžování červeného družstva na sjezdovce Portášky a z odpolední vycházky modrého družstva.

Zítra musíme mít podle předpisů půl dne volna, ale pokud opět Sagasserovy boudy nepojedou, tak se nám podařilo vyjednat, že by nám pustili vlek za chatou. Dnes ho ale musí připravit.

4. den - pondělí

Podle teploměru před chalupou máme po celý den -9°C, což je příjemné překvapení, neboť jsme čekali, že bude větší zima.

Budíček jsme měli v 7.30 hodin. Snídani máme opět formou švědských stolů.

Dnes musel být podle předpisů půldne volna bez lyžování.

Dopoledne šlo červené a žluté družstvo na výcvik na běžkách na běžecký okruh Pěnkavčí vrch. Celý okruh má přibližně 5 km. Někteří si to užili víc, někteří méně. Počasí jsme měli nádherné. Cestou jsme viděli oboru s jeleny a polovinu cesty jsme měli krásný výhled na Sněžku. Natočili jsme také ukázku z výcviku na běžkách.

Modré, oranžové a zelené družstvo šlo dopoledne na krátkou vycházku a pak odpočívali.

K obědu jsme měli frankfurtskou polévku a kuřecí na kari s rýží.

Odpoledne šlo lyžovat na vlek za chatou oranžové, zelené a modré družstvo. Červení a žlutí šli na procházku na Růžohorky, odkud byl krásný výhled a kde měli výborný borůvkový koláč a horkou čokoládu.

K večeřijsme měli slovenské halušky s uzeným masem a zelím a jako dezert perník.

Po večeři půjdou dobrovolníci z 2. stupně na večerní lyžování na Sagasserovy boudy. Přihlásilo se jich 31. Zítra bude večerní lyžování zase pro žáky z 1. stupně. Všichni najednou nejdeme hlavně proto, abychom si nedělali frontu na vleku a mohli jsme jezdit a nebyla nám zima.

Mladší žáci mají připravené společenské hry a soutěžní kvíz.

Do Fotogalerie ZŠ jsme vložili fotky z dnešního dne a večerního lyžování.

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili ukázku z výcviku na běžkách červeného a žlutého družstva.

5. den - úterý

Dnes ráno bylo stále -9°C, což platí prakticky nonstop už od nedělního odpoledne. Počasí bylo opět ideální, což se dá říct i o sněhových podmínkách.

Po budíčku v 7.30 hodin a snídani v 8.00 hodin máme vždy lyžařský výcvik cca od 9.00 do 11.30 hodin. Odpolední pak bývá od 14.00 do 16.00 hodin. Dnes budou mít některá družstva trochu změnu.

Svítivé družstvo a většina oranžového družstva lyžovala na vleku za chatou. Spolu s nimi ještě část modrého družstva. Vlek za chatou je o něco prudší, než Sagasserovy boudy, ale zase o trochu kratší. Druhá polovina modrého družstva lyžovala na červené sjezdovce Portášky. Červené, žluté družstvo a část oranžového jelo lyžovat do Pece pod Sněžkou. Není to z důvodu sněhových podmínek. Ty vůbec nejsou špatné, ale spíš pro pestrost a zážitek. Družstva lyžující v Peci budou měla pauzu na občerstvení, ale na oběd nepojela v 11.30 hodin jako ostatní, ale až kolem 14. hodiny. Tím jim však odpolední výcvik končil.

K obědu jsme měli krkonošskou bramboračku a penne Arrabiata s kuřecím masem v tomatové omáčce.

S jídlem a pitím je to tak, že kromě hlavních jídel máme vždy také dopolední a odpolední svačinu. Dopolední svačina bývá obvykle nějaké ovoce a odpolední pomazánka nebo nějaké pečení (koláč, bublanina, perník apod.). Pití mají žáci neustále k dispozici v jídelně a na chodbě. Je to nejčastěji čaj a také balené vody bez příchuti. Jednou denně po obědě mohou také nakupovat v místním baru.

Emaily, které posíláte, pravidelně tiskneme a během jídel předáváme.

K dopolední svačině jsme měli banán, k odpolední svačině bábovku.

K večeři jsme měli moravského vrabce se zelím a houskovým knedlíkem.

V 19 hodin odchází 18 dobrovolníků z 1. stupně na večerní lyžování na Sagasserovy boudy. Druhý stupeň bude mít od 19.30 hodin soutěže a potom případně film.

Mladší žáci jsou na večerním lyžování a starší žáci mají soutěže, takže se internet značně zrychlil a fotky i videa jsou již nahraná. Nejde o žádnou velkou kvalitu zpracování, ale není více času si s tím pohrát. Nakonec jde o nahlédnutí na náš lyžařský kurz a ne o soutěžní video do filmové soutěže.

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli kolem 100 fotografií z dnešního lyžování. Jsou tam všichni žáci, ale možná některé nepoznáte.

Do Videogalerie ZŠ byly vloženy ukázky z lyžování všech družstev.

6. den - středa

Dnes nebylo ranní zpravodajství, protože se 6 instruktorů a 5 žáků z 9. ročníku vydalo ještě před svítáním na východ Slunce na Sněžku. Z chaty Portášky to je přibližně 5 km s převýšením asi 700 metrů. Zážitek však stojí za to. Večer Vám nahrajeme z tohoto ranního výletu fotky i video.

I přes tuto ranní "vycházku" se však dopoledne naplno lyžovalo. Počasí jsme dnes měli, jak v Itálii. Teplota -4°C, slunečno a vítr vůbec nefoukal. Navíc cizí školy byly na běžkách, nebo měly půlden volna, takže kromě dvou cizích družstev jsme jezdili na sjezdovce úplně sami. Červení, žlutí a polovina oranžových lyžovala na hlavní sjezdovce Portášky. Svítiví, modří a druhá polovina oranžových lyžovala na vleku za chatou.

K obědu jsme měli zeleninovou polévku s písmenky a rozstřeleného vrabce s rýží.

Odpoledne jsme lyžovali na stejných místech jako dopoledne.

K večeři jsme měli marocké kuře s kuskusem a ovocný koláč.

Emailů dnes přišlo o poznání více, než předchozí dny. Asi se už začíná rodičům stýskat. :-)

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli fotky ze včerejšího večerního lyžování 1. stupně, z výstupu na Sněžku a z dnešního lyžování.

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili ukázky z dnešního výstupu na Sněžku a z dnešního lyžování.

Po večeři jsme měli karneval s diskotékou. Fotky a video z karnevalu a diskotéky zpracováváme, ale nejspíš budou hotové až pozdě večer, nebo ráno.

7. den - čtvrtek

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli fotky z karnevalu a diskotéky.

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili ukázku z karnevalu a diskotéky.

Po snídani začal soutěžní den. Blížíme se do finále, a tak nastal čas porovnat své síly a pokroky.

Dopoledne proběhl závod ve slalomu na sjezdovce za chatou. Závod se jel na dvě kola s tím, že se počítá vždy lepší čas. Kategorie byly vždy podle pohlaví chlapci a dívky a navíc podle věku. 1. - 3. ročník, 4. a 5. ročník, 6. a 7. ročník, 8. a 9. ročník.

Do Fotogalerie ZŠ jsme již nahráli fotky ze slalomu.

K obědu jsme měli krkonošskou zelnou couračku a špagety Carbonara s pancettou a sýrovou omáčkou. K svačinám ovoce a buchtu.

Odpolední závod v běhu na lyžích proběhl na trati dlouhé cca 1,25 km. Sníh a stopa byly naprosto zmrzlé, celkem zapadané jehličím, foukal trochu vítr, a tak podmínky nebyly vůbec jednoduché. Musíme však žáky pochválit, neboť se hodně snažili. To ostatně můžeme říci za celou dobu lyžařského výcvikového kurzu. Za celou dobu jsme nemuseli řešit žádné problémy a na svazích i stopách se žáci snažili plnit všechny pokyny a moc se snažili. To nebývá každý rok a rozhodně to v dnešní době není samozřejmost.

V 17 hodin proběhlo slavnostní vyhlášení obou závodů i bodování pokojů.

K večeři jsme měli kuřecí medailonky s opečeným bramborem, kečupem, tatarkou či zelným salátem.

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli všechny zbylé fotky - závod na běžkách, slavnostní vyhlášení vítězů a předání všech cen

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili video ze závodu ve slalomu a za chvíli bude hotové video ze závodu v běhu na lyžích. Obě videa jsou dost dlouhá, tak to asi budete mít místo televize. Ve slalomu by měli být žáci pro lepší orientaci po družstvech, kdybyste nechtěli prohlížet celý záznam.

Nyní jdeme balit lyže, které musíme ještě dneska naložit do rolby a potom také zavazadla.

Pokyny k odjezdu napíšeme zítra ráno. Stejně tak poslední emaily vytisneme a předáme v 7.00 hodin.

8. den - pátek

Snídaně je opět v 8.00 hodin. Po snídani dobalíme poslední zavazadla a vyneseme je před chatu. V 9.45 hodin nám všechny věci odvezli dolu do Velké Úpy. V 10.10 hodin jsme vyrazili na lanovkou. V 10.30 hodin přijely do Velké Úpy autobusy. Naloženo jsme měli před 11. hodinou.

V 11.07 hodin jsme vyjeli z Velké Úpy. Ve 13.00 hodin jsme odjeli z McDonalds u Hradce Králové. Ve 14.07 hodin Barrandovský most. Ve 14.49 hodin žáci přijeli ke škole.