Lyžařský výcvikový kurz

V termínu od 4. do 11. 1. 2019 se 74 žáků 2. až 9. ročníků zúčastnilo lyžařského výcvikového kurzu ve Velké Úpě v chatě Portášky.

1. den - pátek

Sraz žáků byl v 7.15 hodin u školy. Autobusy přijely včas, a tak se všechna zavazadla i lyže podařilo celkem rychle naložit. Autobusy odjely od školy v 7.53 hodin.

Autobusy jely přes Prahu, Mladou Boleslav, Jičín, Novou Paku, Hostinné do Velké Úpy. Před Mladou Boleslaví byla cca 30 minutová zastávka na toaletu a svačinu. Cesta byla bez problémová a nikomu nebylo ani špatně.

Do Velké Úpy jsme přijeli v 11.23 hodin. Po příjezdu do Velké Úpy byla rodičům zaslána automatická sms zpráva.

Zavazadla nám vyvezly k chatě rolby, žáci jeli nahoru lanovkou. Po příjezdu jsme šli na oběd. K obědu jsme měli vývar s nudlemi a kuřecí stehno s rýží. Po obědě jsme se ubytovali a průběžně vybalovali věci a lyže.

V 15 hodin šli všichni žáci na kopec před chatou na rozřazování do družstev. Každý měl dva pokusy. Před večeří jsme si řekli organizační pokyny.

K večeři jsme měli francouzské brambory s okurkou. Po večeři se žáci dozvěděli v jakém družstvu budou lyžovat a s jakým instruktorem. Seznam žáků dle dnešního rozřazení do družstev. Rozdělení žáků nemusí být definitivní a může se v průběhu kurzu měnit, pokud se někdo výrazně zlepší nebo zhorší.

Sněhu máme dostatek, takže si lyžování snad hodně užijeme.

Do Fotogalerie ZŠ jsme vložili první fotografie z dnešního rozřazování do družstev.

Mladší žáci měli večerku ve 21.30 hodin, starší žáci ve 22.00 hodin.

2. den - sobota

Mladší žáci měli budíček v 7.30 hodin, starší v 8.00 hodin. Mladší měli k snídani v 8.00 hodin, starší v 8.15 hodin. K snídani měli žáci na výběr 3 druhy cornflakes, rohlíky, chleba, máslo, marmeládu, rajčata, okurky, papriky, mléko a čaj.

Červené a zelené družstvo lyžovalo na Portáškách a jezdilo na vleku Hofer. Sjezdovka Modřín je dost vydřená. Všechna ostatní družstva nakonec lyžovala na vleku za chatou, protože Sagasserovy boudy zůstaly kvůli větru uzavřené.

Dopoledne se sněžení změnilo na déšť se sněhem a ke konci pouze na déšť. Na spodní části Portášek zase tolik sněhu není, ale nahoře ho je hodně, takže hned první den byl zejména pro méně pokročilé lyžaře poměrně obtížný, protože sníh je mokrý a hluboký. Všichni to ale zvládli obstojně.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali několik fotek mladších žáků z pokojů.

Emaily, které dorazily do 18 hodin jsme předali u večeře.

K obědu jsme měli polévku s kapáním a na výběr mezi kuřecím na paprice s těstovinami nebo gulášem s těstovinami.

Po poledním klidu jsme šli na odpolední lyžování. Vzhledem k počasí i vlekům na stejná místa, co dopoledne. Vítr foukal docela silný, trochu padla mlha, ale přestalo pršet a začalo sněžit a sníh trochu zmrznul, tak se lyžovalo lépe, než dopoledne.

K odpolední svačině jsme měli mandarinku. Do večeře se polovina žáků dívala na film ve společnské místnosti, zbytek byl na pokojích a hráli různé hry.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali několik fotek z lyžování a z večerního programu.

K večeři jsme měli na výběr mezi kuřecím masem v sýrové omáčce s těstovinami s bramborovým gulášem s chlebem.

Večer proběhl kvíz o lyžařské výzbroji, výstroji a chování na horách.

Mladší žáci jsou už všichni vykoupaní a na pokojích a mají od 21.30 hodin večerku. Starší žáci ji mají od 22.00 hodin.

3. den - neděle

K snídani jsme měli šunkový salám, sýr, máslo, džem, cornflakes, čaj, pečivo.

K obědu jsme měli zeleninový krém a na výběr mezi rostřeleným ptáčkem s rýží a vepřovými kostkami na žampionech s rýží.

Dopoledne lyžovalo červené a zelené družstvo na Portáškách na vleku Hofer, oranžové družstvo na Modřínu a ostatní družstva lyžovala na sjezdovce a vleku za chatou.

Od včerejška probíhá soutěž družstev na chatě a bodování úklidu pokojů.

Emaily, které přišly do 18.00 hodin jsme předali u večeře, další pak předáme zítra u snídaně.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali fotky z dopoledního výcviku.

Odpolední lyžování proběhlo na stejných místech jako dopolední a sněhové podmínky byly velmi dobré.

K odpolední svačině měli žáci mandarinku nebo kiwi, k večerní svačině měli rybičkovou pomazánku s pečivem. Před večeří někdo koukal na film ve společenské místnosti, někdo zůstal na pokojích a některá družstva dělala rozbor lyžování z natočeného záznamu.

K večeři si žáci vybírali z jídel knedlo, vepřo, zelo nebo moravský vrabec se špenátem a bramborovým knedlíkem.

Mladší žáci po večeři hráli hru bingo, starší žáci si připravovali běžky na zítra.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali několik fotek z odpoledního lyžování a večerní hry bingo.

Do Videogalerie ZŠ jsme nahráli ukázku z dopoledního výcviku žlutého, světle a tmavě modrého družstva.

4. den - pondělí

K snídani jsme měli na výběr mezi zdravou a nezdravou - párek s pečivem nebo cornflakes s mlékem a jogurtem.

Počasí nám dnes přálo. Měli jsme celý den -6°C, polojasno, vítr téměř nefoukal.

Emaily, které přijdou do 18.00 hodin předáme u večeře.

Červené a zelené družstvo lyžovalo v Peci pod Sněžkou, ze které přijelo ve 14 hodin, aby měli žáci odpočinkové odpoledne. Ve Fotogalerii ZŠ si můžete prohlédnout, jak vypadá lyžárna předtím, než jdou červení a zelení lyžovat a jak potom.

Zbytek starších žáků šel dopoledne na běžky a objel běžkařský okruh Pěnkavčí vrch, který má až k chatě necelých 5 km. Mapu, kudy žáci jeli, jsme dali do fotogalerie.

Světle modré družstvo dopoledne lyžovalo na vleku za chatou a zbytek mladších žáků šel na dopolední procházku. Ta se nakonec vydařila a vyšli jsme až na Růžohorky do nadmořské výšky 1260 metrů, kde jsme měli hřebeny Krkonoš doslova na dlani. Za odměnu jsme si dali menší občerstvení. Fotky si můžete prohlédnout ve Fotogalerii ZŠ.

K obědu jsme měli bramboračku a na výběr mezi rajskou omáčkou a kuřecím prsem s bramborem a grilovanou zeleninou. Koprovka nakonec nebyla, protože ji chtělo málo žáků a hodně z nich odjelo do Pece.

Po poledním klidu šli běžkaři z dopoledne, světle modří a část žlutých na odpolední procházku a zbytek žáků lyžoval na vleku za chatou.

Od 17 hodin bylo zkoušení snowboardů, které jsme již dopravili do chaty. Zítra začne výcvik snowboarďáků.

Večeři jsme vybírali mezi zapečenými těstovinami s okurkou a vepřovým rizotem s okurkou a sýrem.

Po večeři šli zájemci ze starších žáků na večerní lyžování a mladší žáci měli karaoke. Abychom si večer zalyžovali, tak jsme nemohli jít všichni najednou a museli jsme se vystřídat.

Do Fotogalerie ZŠ byly přidány další fotky z výcviku na běžkách, z karaoke a z odpolední procházky.

Do Videogalerie ZŠ byly vložena 3 videa. První z lyžování červeného a zeleného družstva v Peci pod Sněžkou, druhé z karaoke a třetí z výcviku na běžkách, které má horší kvalitu.

5. den - úterý

K snídani jsme měli cornflakes s jogurtem, mlékem nebo třešněmi a vánočku, pečivo, marmeládu, čaj.

Dnes je hlavní náplní  výcvik na snowboardu. Celkem se ho účastní 31 žáků a probíhá na Sagasserových boudách. Zbytek červených a zelených jezdil dopoledne na vleku Hofer a odpoledne jdou na běžky. Všichni zbylí lyžaři lyžovali dopoledne na sjezdovce za chatou.

K obědu jsme měli brokolicový krém a na výběr mezi boloňskými špagetami se sýrem a BIO hovězím gulášem s těstovinami.

Emaily průběžně tiskneme a žákům předáváme.

Po poledním klidu šli snowboarďáci opět na Sagasserovy boudy. Červení a zelení, kteří nebyli na snowboardu šli na běžky a k nim se připojilo několik dalších zájemců. Ostatní lyžaři jezdili na vleku za chatou.

Za noc a den mohlo napadnout kolem 30 cm sněhu. Na Sagasserových boudách a na sjezdovce za chatou se lyžuje celkem dobře. Sjezdovky nejsou upravené, ale už jsme si je ujezdily. Na Portáškách lyžování trochu bolí, protože se tvoří boule a nerovnosti.

K večeři jsme měli na výběr mezi kuřecím řízkem s bramborovou kaší a filem s bramborovou kaší.

Na večerní lyžování šlo 19 mladších žáků, kteří měli zájem.

Do Fotogalerie ZŠ jsme vložili fotky z výcviku na snowboardu a večerního lyžování.

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili ukázku z výcviku na snowboardu a ukázku z večerního lyžování mladších žáků.

6. den - středa

K snídani jsme měli míchaná vajíčka s pečivem nebo corflakes s mlékem nebo jogurtem.

Po snídani šli červení a zelení lyžovat na vlek Hofer, žlutí a modří lyžovali na Portáškách a jezdili na lanovce, oranžové družstvo jelo na dopoledne lyžovat do Pece pod Sněžkou a světle modré družstvo lyžovalo na vleku za chatou. Sníh padá stále nový a je těžší, takže je lyžování makačka, ale jezdí se velice dobře. Trochu si musíme dávat pozor na jiné školy, jejichž někteří žáci jezdí dost nekoordinovaně a bezprizorně.

K obědu jsme měli kuřecí vývar a na výběr buďto BIO svíčkovou na smetaně s brusinkovým terčem a houskovým knedlíkem (BIO znamená, že maso pochází z místních chlupatých holek kolem kterých lyžujeme na Sagasserových boudách, pozn. holkama se myslí skot) nebo hamburskou vepřovou kýtou s houskovým knedlíkem.

Po obědě šla část žáků na běžky a jelikož byla čerstvě upravená stopa, tak jsme si dali dva okruhy kolem Pěnkavčího vrchu (cca 7-8 km), část žáků šla na procházku a část žáků lyžovala na Portáškách nebo Sagasserových boudách.

K odpolední svačině měli žáci pomeranč, k večerní svačině chleba s pomazánkou.

Před večeří měli mladší žáci soutěže a různé kvízy, starší žáci byli většinou na pokojích.

K večeři jsme měli na výběr mezi žemlovkou s jablky a dukátovými buchtičkami s vanilkovým krémem.

Po večeři měli mladší žáci karneval a starší žáci dostali nabídku večerního lyžování, karnevalu nebo volna na pokoji. Nakonec si vybrali volno na pokoji, jelikož jsou už taky docela unavení.

Emaily pravidelně tiskneme a předáváme. Zatím jsme jich předali 211. Dnes také dorazily první pohledy.

Do Fotogalerie ZŠ jsme nahráli několik fotografií z procházky, odpoledních soutěží a karnevalu.

Do Videogalerie ZŠ jsme vložili dvě ukázky z výcviku na běžkách dalšího družstva a z karnevalu.

7. den - čtvrtek

Dnes nám opět sněžilo a bohužel foukal vítr, a tak nám to trochu komplikovalo závody.

Dopoledne proběhl závod ve slalomu na lyžích a z důvodu špatného počasí se jelo jen jedno kolo.

K obědu jsme měli česněčku a na výběr mezi kuřecím stehýnkem s rýží a čočkou na kyselo s klobásou a vajíčkem.

Odpoledne proběhl závod v běhu na lyžích starších žáků. Mladší žáci šli s námi, fandili a stavěli sněhuláky.

Lyže a přeskáče jsme již zabalili.

K večeři jsme měli na výběr mezi pizzou se šunkou a sýrem a moravským uzeným se zelím a bramborovým knedlíkem.

Po večeři proběhlo slavnostní vyhlášení vítězů ve slalomu i v běhu na lyžích, soutěže družstev a úklidu pokojů. Nyní balíme  zavazadla a připravujeme se na večerku.

Emaily stále tiskneme a předáváme. Zatím jsme jich předali 249. Poslední vytiskneme zítra v 8.00 hodin.

Do Fotogalerie ZŠ jsme vložili fotky ze závodu ve slalomu i ze závodu v běhu na lyžích.

Do Videogalerie ZŠ jsme rovněž vložili ukázky z obou závodů.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali fotky ze slavnostního vyhlášení výsledků závodu ve slalomu, závodu v běhu na lyžích, bodování úklidu pokojů a bodování soutěží.

8. den - pátek

K snídani jsme měli perník a cornflakes s mlékem a jogurtem. První dvě rolby odvezly naše lyže a zavazadla do Velké Úpy na parkoviště. Ještě pojedou jednou. My nasedneme na lanovku kolem 10. hodiny. V 10.30 mají přijet autobusy, takže bychom tak v 11 hodin mohli odjet.

Žáci odjeli z Velké Úpy v 11.25 hodin. Jednomu z autobusů prasklo topení, a tak jel do garáží v Trutnově, kde žáci přesednou na jiný. Ten veze starší žáky a nyní jsou v McDonaldu u Hradce Králového. Druhý autobus se mladšími žáky je v McDonaldu v Mladé Boleslavi. Setkat by se měli na Černém mostě v Praze, aby přijeli všichni společně, protože zavazadla máme namíchaná.

Žáci přijedou ke škole v 15.50 hodin. Automatická sms byla rodičům odeslána.

Do autobusů budou lyže i zavazadla netříděny, takže je možné, že dítě budete mít v jednom autobuse a lyže v druhém. Autobusy ale pojedou společně, tak by to mělo být jedno.

Jako každý rok několik slov k průběhu výcviku na závěr. Množství sněhu jsme měli opravdu velké. Dokonce i vlekaři by už uvítali, aby další nepadal. :-) Azuro tedy zrovna nebylo, ale i tak se jezdilo velmi dobře. Ubytování bylo standardní, jídlo chutné a nic nám nechybělo. Měli jsme přetopíno na pokojích, což se nám ale vzhledem k počasí hodilo.

Lyžařsky si myslíme, že každý udělal nějaký pokrok. Méně zkušení lyžaři jistě větší, než ti lepší, ale tak to bývá. Nechceme to zakřiknout, když ještě nejsme doma, ale i úrazy se nám vyhnuly, což je v takovém počtu malý zázrak.

Celkově tedy můžeme být s letošním lyžákem spokojeni. Zpravodajství Vás snad trochu přiblížilo do našeho dění. Videoukázky jsou sice ve slabší kvalitě, ale vzhledem k rychlosti internetu je dost časově náročné nahrát lepší. Přece jenom se snažíme dělat žákům pestrý program a hlavní náplní je lyžařský výcvik, takže tyto věci jsou spíše doplňkem.

Až přijedou žáci domů, byli bychom rádi, kdybyste nám mohli poskytnout zpětnou vazbu, jak jste byli Vy jako rodiče a samotní žáci s touto akcí spokojeni. Přece jenom nikdo není dokonalý a každé vylepšení na další roky uvítáme. Své připomínky nám můžete napsat buďto neveřejně na email lyžáku, nebo veřejně jako referenci školy do Návštěvní knihy. Za všechny podněty předem děkujeme.

Zítra v Kladně na viděnou!