Dopravní výchova

Dne 30. 9. a 1. 10. navštívily třídy 4.A, 4.B dopravní hřiště v Kladně Rozdělově. Na nově zrekonstruovaném dopravním hřišti si žáci spolu s lektorkou připomněli a zkontrolovali správné vybavení jízdního kola a cyklisty. Na hřišti nejdříve teoreticky, později i prakticky lektorka zopakovala spolu s žáky pravidla silničního provozu a dopravní značky. V praktických dovednostech – jízda na kole a koloběžce i jako chodci, žáci trénovali jízdu na silnici s reálnými značkami a semafory. Řešili různé dopravní situace.

Tato návštěva dopravního hřiště má jistě význam pro zvýšení bezpečnosti žáků v silničním provozu. Ne zcela však koresponduje se Školním vzdělávacím programem pro 4. ročník (vhodnější by bylo zařazení do ročníku 3. vzhledem k probíraným tématům v učebnici Člověk a jeho svět). I přesto se akce zdařila, žáci nadšeně s lektorem/kou spolupracovali a obohatili se o nové poznatky o dopravních situacích.

Další, teoretická, část proběhla ve třídách. Lektorka nejprve dětem vysvětlila smysl dopravní výchovy ve 4. ročníku (samostatná jízda po silnici v 10-ti letech). Ještě jednou si připomněli správné vybavení jízdního kola a cyklisty. Následně probírali možné situace v dopravě a jejich řešení. Lektorka se snažila uvádět konkrétní příklady z města a okolí školy.  K tomu využívala nástěnné tabule a karty s dopravními značkami.

Teorie navazovala na praktickou část absolvovanou na dopravním hřišti. Byla vedena formou přednášky bez větší účasti žáků. I přes méně interaktivní formu podání se někteří aktivně zapojili a upevnili si své znalosti.

Stejně jako praktická část i teoretická nekoresponduje s Školním vzdělávacím programem (dopravní výchova se probírá ve 3. ročníku). Přínos však spatřujeme v zařazení vůči věku žáků – od 10-ti let mohou jezdit samostatně po silnici, tudíž získané informace jsou pro ně důležité.

Ve 2. pololetí bude pokračovat teorie i praxe v oblasti dopravní výchovy a žáci získají průkaz cyklisty.


5. října 2015