Škola v přírodě - Železná Ruda

V termínu od 17. do 23. 5. 2015 se žáci 3.A, 4.A, 5.A a 5.B zúčastnili školy v přírodě v Železné Rudě na Šumavě v hotelu Belveder.

1. den - neděle

V 11.10 hodin všichni přijeli v pořádku na školu v přírodě. Rodičům byla zaslána automatická sms.

Cesta do Železné Rudy proběhla bez velkých obtíží. Během jízdy nás nepotkaly žádné nevolnosti. Přijeli jsme do polojasného počasí, všichni žáci se rychle zabydleli. K obědu jsme měli zelňačku a vepřový plátek na houbách s rýží. Již cestou na Šumavu se žáci seznámili se svými vychovateli. Dnešní den byl ve znamení ledního hokeje, trochu jsme si připomněli den v národních barvách, někteří žáci to vzali zodpovědně a nezapomněli si trikoty. Po naší bramborové medaili jsme zasedli k večeři. Všichni si pochutnali na lívancích. Po večeři jsme využili ještě slunečného počasí a prošli se v blízkém okolí. Večerka byla stanovena na devátou hodinu. Dnes ji všichni dodrželi.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali fotky z dnešního dne.

2. den - pondělí

Dnes jsme se probudili do slunečného dne, mnohým se přesto ale nechtělo vstávat. Před snídaní si všichni poklidili pokoj a dovybalili zbytek věcí z kufru. Ještě před snídaní jsme se šli nadýchat svěžího šumavského vzduchu. Proběhla krátká rozcvička, která mnohé probrala. Následovala snídaně, která je podávána formou švédských stolů. Výběr jídla byl vcelku široký. Každý si vybral dle své chuti. V nabídce byly uzeniny, tavené a tvrdé sýry, zelenina, med, marmelády, cornflakes atd. Musím říci, že jsou všichni velmi dobří strávníci. Po vydatném jídle jsme se přesunuli do svých učeben a do 12 hodin se učíme dle rozvrhu školy v přírodě.

Po poledním klidu, během kterého si žáci koupili desert v podobě zmrzliny, si všichni odpočinuli, zahráli si na pokojích hry nebo četli knížku. Mnozí si ještě poklízeli pokoj, protože již probíhá bodování úklidu. Po tomto odpočinku se se svými vychovateli vydali Křížovou naučnou stezkou do Železné Rudy, procházka byla v tomto počasí velmi příjemná. Sluníčko nás dnes hřálo celý den. Žáci se dozvěděli něco o historii tohoto městečka, během výkladu museli být pozorní, protože získané informace měl každý uplatnit v kvízu, který čekal na všechny žáky po večeři. Součástí procházky bylo také mnoho her, prohlídka bunkrů, které jsou pozůstatkem druhé světové války. Po návratu do areálu Belveder si jedna skupina zahrála vybíjenou a zájemci o zkrášlení prostředí Belvederu křídami pomalovali každý kout. Po tří kilometrové procházce se všichni těšili na špagety. Děkujeme za emaily, které zasíláte pro své ratolesti. Pravidelně jsou tištěny a rozdány. Dělají všem velikou radost. Nezasílejte, prosím, z technických důvodů žádné obrázky. Děkuji.

Do Fotogalerie ZŠ byly přidány fotky z druhého dne.

3. den - úterý

Na dnešní den byl naplánovaný celodenní výlet na Čertovo jezero. Vzhledem ke špatnému počasí (dešťové přeháňky) jsme zvolili náhradní program. Vydali jsme se do Německa. V obci Albrechtice je historické česko-bavorské nádraží. Žáci se nasvačili v Německu a vyprázdnili se v Česku. :-) Zahráli jsme si scénku z divadelního představení Járy Cimrmanna "Cesta na severní pól", pro neznalé: "Jdu na sever, jdu na jih". V našem podání "Jsem v Německu, jsem v Česku". Přestože cesta byla 2,5 km dlouhá, vypadalo to, že jsme zdolali Mount Everest.  Jelikož se počasí neumoudřilo, vrátili jsme se v poledne do hotelu. K obědu byl řízek. Po poledním klidu šli všichni budovat lesní stavby. Některé byly obzvlášť zdařilé, posuďte z fotografií sami. K večeři se podával hovězí vývar s nudlemi a pečené kuře s bramborem. Jídlo bylo vynikající. Po večeři se žáci seznámili s Morseovou abecedou, kterou zítra využijí při plnění připravených úkolů.

4. den - středa

Celý den bubnoval na hotel Belveder silný déšť, který bohužel zatím neustal. Dnešní nabídka snídaňových švédských stolů se rozšířila o další dobroty. Kromě tradičních uzenin a sýrů, jogurtů, zeleniny se podávaly také párky. Po dopoledním vyučování se počasí neumoudřilo, proto jsme využili místní zařízení a vybavení. Někteří se rádi posadili k pohádce Zloba, mnozí zvolili sportovní vyžití v podobě florbalu, vybíjené a stolního tenisu. Velký zájem byl o solnou jeskyni, kde se postupně vystřídali všichni. Odpočinuli si na lehátkách a užili si solnou atmosféru v útulném prostředí. K obědu se podávala čočková polévka a rajská omáčka s těstovinami. Ta vyvolala u žáků velké nadšení. Opět se před kuchyní tvořily fronty na přídavek další porce. I večeře byla velkým lákadlem, neboť byly buchtičky se šodó. Večerní program navázal na předchozí den, kdy se žáci učili Morseovu abecedu. Nyní dostali k rozluštění několik šifer. Jelikož není Morseova abeceda pro některé úplně cizí, zvládli to mnozí v rekordním čase. Zdá se, že šumavské ovzduší je relativně unavující. Každý dodržuje večerku v devět hodin a ráno se mnohým nechce vstávat. Zítra má být počasí lepší, což slibuje opět výlet do krásné přírody. Večer bude uspořádán karneval s různými tanečními soutěžemi.

Děkujeme nejen za emaily, ale i za pohledy a dopisy, které dneska přišly ve velkém.

Fotky z dnešního dne jsme přidali do Fotogalerie ZŠ.

5. den - čtvrtek

Počasí se umoudřilo. Konečně nám přestalo pršet, takže po vydatné snídani, která se zdá být velmi oblíbenou částí dne, jsme odsunuli výuku a šli na celé dopoledne do Železné Rudy. Rozdělili jsme se na dvě skupiny, abychom se dobře vystřídali v cukrárně a v muzeu. Jedna skupina navštívila cukrárnu Charlotta, kde každých 15 minut projíždí vláček. K tomu si každý objednal nějakou dobrotu. Chutě žáků byly různé, někdo volil zmrzlinku, někdo dortík a paní učitelky ovocné koktejly. Protože je celá Šumava pohádková, navštívila druhá skupinka cukrárnu Sněhurka. I zde všichni poseděli, popovídali a občerstvili se sladkými dobrůtkami. Poté jsme si prohlédli muzeum Šumavy, které je zaměřeno na historii kraje a sklářských hutí. Muzeum skřítků a víl jsme již nestihli, ale zítra, pokud počasí ještě dovolí, to napravíme i s koupí místních suvenýrů. K obědu bylo vepřo-knedlo-zelo a polévka s vaječným svítkem. I tento oběd se setkal s úspěchem. Ke svačině byla připravena houska namazaná paštikou. Někteří jsou opravdu velcí strávníci a snědli tři. Odpolední program byl ve znamení pěti kilometrové procházky směrem na Horizont a rozhlednu Pancíř. Žáci stavěli rozhledny z přírodních materiálů a hráli různé hry. K večeři se podávalo rizoto. Večer se konal dlouho očekávaný karneval. K vidění byly krásné masky, někteří žáci byli k nepoznání. Tancovalo se, soutěžilo se. Prvních šest nejkrásnějších masek získalo cenu. První tři příčky byly odměněny navíc medailemi.

1. místo - Honzík Červenka (5.B)

2. místo - Tomáš Smutný (5.B)

3. místo – Lucka Bendlová (5.B)

4. místo – Adriana Horníková (5.A)

5. místo – Rozárka Fontánová (3.A)

6. místo – Jirka Žižlavský (4.A)

Do Fotogalerie ZŠ bylo přidáno dalších 156 fotek z dnešního dne.

6. den - pátek

Celé dopoledne jsme strávili v Železné Rudě, dnes bylo sice chladněji, ale po dlouhé době svítilo sluníčko. Navštívili jsme muzeum šumavských skřítků a víl. Obdivovali jsme krásné postavičky i průvodcovo povídání. Každý si zakoupil na památku nějakou maličkost. V cukrárně Sněhurka jsme se občerstvili a vydali se Křížovou cestou zpět do hotelu Belveder. K obědu byla bramborová polévka a sekaná s bramborem. Polední klid byl ve znamení balení kufrů, někdo by tu rád ještě zůstal, někdo se těší domů.

Odpoledne trávili žáci v lesích. Hráli fáborkovou hru, při níž plnili nejrůznější úkoly a závodili v různých sportovních disciplínách. Dnes bude také vyhodnoceno bodování pokojů, které probíhalo po celý týden pobytu. Vítězové prvních míst dostanou sladkou odměnou. Dnes přišli poslední dopisy a pohledy a byly vytištěny poslední emaily.

Do Fotogalerie ZŠ jsme přidali poslední fotografie.

7. den - sobota

Celý pobyt jsme ukončili snídaní. První autobus s žáky 5. ročníku vyjel z Železné Rudy v 11.30 hodin, druhý autobus přijel do Železné Rudy později, a tak čekal do 12.00 hodin až doběhne povinná přestávka, aby mohl také vyjet. Nyní už jsou všichni na cestě. Informace o příjezdu ještě upřesníme a rodičům pošleme automatickou sms zprávu o přesnějším čase příjezdu.

Autobus se žáky 5. ročníku měl na obchvatu Plzně technickou poruchu a musel být odstaven. Patrový autobus se zbylými žáky naložil všechny žáky 5. ročníku a odvezl je na 5 km vzdálenou benzínovou pumpu.

Žáci 3.A, 4.A a 23 žáků z 5.A a 5.B pokračovali v cestě. Tito žáci dorazili do Kladna v 16.00 hodin. Automatické sms zprávy byli rodičům odeslány.

Zbylých 10 žáků počkalo na náhradní spojení spolu s paní učitelkami Havlůjovou a Machovou. Do Kladna přijeli v 17 hodin.

Omlouváme se za komplikace a děkujeme za pochopení. Tyto události však předem neovlivníme. Doufáme, že i přesto komplikace na cestě zpět se škola v přírodě žákům líbila.

Své hodnocení této akce nám můžete napsat do Návštěvní knihy.