Exkurze redaktorů Poškoláčka do redakce časopisu ABC a deníku BLESK

Ve středu 11. 1. 2012 se redaktoři školního časopisu Poškoláček zúčastnili exkurze do redakce časopisu ABC. Tuto exkurzi získali za 1. místo v soutěži školních časopisů Kladenska, kterou pořádal klub Labyrint - Spirála.

Akce začala ve 12.30 hodin na dvoře školy. Redaktoři putovali autobusem MHD Kladno, vlakem a tramvají do sídla společnosti Ringier Axel Springer CZ a.s., která sídlí v překrásné budově bývalého Měšťanského pivovaru v Praze 7 a je vydavatelem deníků a časopisů Blesk, Blesk pro ženy, Aha!, Reflex, Sport, Auto, Sleviště a zejména ABC.

Při vstupu do budovy jsme se nahlásili na recepci a ujal se nás přímo pan šéfredaktor časopisu ABC. Nejprve nás provedl celou redakcí, představil nám všechny redaktory, grafiky a další zaměstnance redakce. Měli jsme možnost nahlédnout, jak se připravuje internetová podoba časopisu, i jak se připravuje typický časopis. Prohlédli jsme si techniku, se kterou pracují grafici, i způsob, jakým se připravuje celé vydání časopisu.

Potom jsme si s panem šéfredaktorem sedli do zasedací místnosti a zde jsme se ptali na spoustu otázek a přitom si prohlíželi rozpracované příspěvky příštích čísel časopisu. Během povídání jsme se např. dozvěděli, že se časopis vrátil ke své původní náplni a tou bylo a je vydávání zejména technicky a přírodovědně orientovaných článků o novinkách a zajímavostech ve světě a to vše je přizpůsobeno pro dětské čtenáře. Součástí každého čísla jsou rovněž vystřihovánky nebo hračka.

Časopis ABC si kupuje přibližně 50 000 čtenářů. Překvapilo nás, že aby se časopis dostal do všech prodejních míst a všude byl k dostání, tak se musí vydávat 90 000 výtisků a téměř polovina se jich tedy vrátí zpět.

Také jsme při čtení zjistili, že jsou v časopisu opravdu zajímavé články, které rozhodně stojí za přečtení, ale že si většinou děti kupují časopis spíše kvůli hračce, jejíž cena je však jen pouhá koruna.

Na závěr jsme dostali několik výtisků časopisu na památku i pro zábavu. Všem našim spolužákům doporučujeme, aby si zkusili koupit „ábíčko“. Možná budete překvapeni, jak vás zaujme!

Mimo velmi zajímavého povídání jsme dostali ještě bonusovou nabídku, která se neodmítá. Kromě redakce časopisu ABC jsme mohli navštívit i redakci nejprodávanějšího deníku v České republice – Blesku a s ním i deníku Aha!.

Redakce se nachází ve zcela novém a velmi moderním „Newsroomu“, takové centrále novinářů. Pracuje zde kolem 160 redaktorů. V redakci nás dokonce přivítal sám šéfredaktor Blesku a zodpověděl nám několik otázek. Blesk se vydává každý den, a tak je tam stále mnoho práce. Na stěně mají obrovské monitory, na kterých jednak sledující aktuální zpravodajství z českých i světových televizí, ale i aktuální počet lidí, kteří si právě čtou nějaké články na portálu Blesk.cz. Díky tomu mohou redaktoři aktuálně články upravovat tak, aby byly atraktivnější.

Novinové vydání Blesku se připravuje celý den až do půlnoci. Přes noc se pak tiskne, aby ráno bylo na všech stáncích.

Další zajímavostí bylo, že ačkoliv je Blesk nejprodávanější deník, tak se ho prodá denně „pouze“ 350 000 kusů, ale kolem 1 400 000 lidí si ho denně přečte. Stejně jako ABC musí Blesk vytisknout dvojnásobek výtisků, než se prodá, aby se zabezpečilo dodání všem zájemcům. V letošním roce deník Blesk oslaví 20 let působnosti.

Dále jsme se dozvěděli, že hlavní výdělek není z prodeje novin, ale z inzerce, jelikož inzerát přes celou stránku Blesku na jeden den stojí půl milionu korun.

Na závěr nám pan redaktor řekl, že nyní dochází ke změně koncepce Blesku a Aha! Deník Aha! má být spíše bulvární a Blesk má být spíše politický deník.

Celá exkurze se nám moc líbila. Cesta zpátky proběhla poměrně dobře a rychle. Do Kladna jsme dorazili v 18.00 hodin.


11. ledna 2012